Positive og utfordrende tilbakemeldinger

Klatrestativ

Høsten 2023 gjennomførte Oslo kommune en brukerundersøkelse om AKS blant foresatte i Osloskolen (trinn 1-4). Generelt kommer SMAKS på Smestad svært godt ut på de aller fleste områder, og det er hyggelig å se at Smestadforeldre setter stor pris på SMAKS. Nedenfor kan dere se en kort informasjon om undersøkelsen, slik den ble fremlagt for driftsstyret i begynnelsen av mars.
Også elevene på mellomtrinnet gir sine tilbakemeldinger hver høst, i Elevundersøkelsen. Det var i år store forskjeller i elevenes tilbakemeldinger mellom trinnene, særlig når det gjelder spørsmålet om mobbing. Det var en ordentlig turbulent høst for våre 7. trinnselever, noe som viser igjen i de høye mobbetallene på årets elevundersøkelse. Litt sjokkerende svarer 29% av elevene at de har blitt mobbet 2-3 ganger i måneden eller oftere. Dette ble også plukket opp av Aftenposten i februar, i artikkelen de publiserte om de sterkt økende mobbetallene i Norge generelt. Lærere og ledere har satt inn flere tiltak gjennom høsten, og holder tydelig fokus på situasjonen for elevene. Nye oppfølgingskartlegginger viser at elevene nå har det mye bedre sammen, og det er vi superglade for.
Elevundersøkelsen viser omvendte tall for 5. trinn. Her er Smestadelevene mye mer positive enn snittet for Oslo når det gjelder de fleste kategorier. Svarene fra 6. trinn er mer på linje med Oslo, og som de var i fjor.
Her er fortsatt mye å jobbe med, både for elever og lærere på Smestad. Læringsmiljøet er det viktigste vi må hegne om!
Vedlagt er informasjonen om undersøkelsen slik de ble lagt fram for driftsstyret i begynnelsen av mars.