Massetesting på barnetrinnet

illustrasjon av hvordan utføre selvtest

Alle elever på barnetrinnet kan teste seg selv to ganger i uken. Testing bidrar til å stoppe smitten og til at barna kan gå på skolen og leve så normalt som mulig.

Ved å teste barnet to ganger i uken, slipper barna smittekarantene hvis noen i klassen, på fritidsaktiviteter eller i vennegjengen er smittet.

Hvis noen i familien (husstanden) eller andre tilsvarende nære er smittet, må eleven fortsatt i smittekarantene. Andre tilsvarende nære er bestevenner, kjærester og overnattingsbesøkende.

Sånn tar du testen

Elever som vil teste seg gjør det på tirsdag og fredag hver uke. Elevene skal kun bruke testene fra skolen på disse to dagene. Det gjelder også om de går i klassen til noen som er smittet.

Hvis en elev får symptomer og må testes utenom tirsdag og fredag, skal eleven teste seg ved et testsenter.

Elever som har hatt korona de siste 12 månedene, eller har fått to doser med vaksine, trenger ikke ta test. Elever som har fått én dose med vaksine bør teste seg.

Hvordan tester jeg barnet mitt med selvtest?

Elevene får selvtester på skolen, som de tar med seg hjem. Du trenger ikke si ifra til skolen hvis dere ønsker test.

Selvtesten er enkel å bruke. Eleven tar testen på seg selv, med hjelp fra deg. Dere leser av svaret på testbrikken etter 15 minutter.

Det er viktig at dere følger bruksanvisningen nøye, slik at dere får riktig resultat på testen. Les gjennom hele denne brukerveiledningen før dere starter (pdf).

Se film som viser selvtest: SARS-CoV-2 antigen nasal selvtest brukervideo

Slik tar dere testen:

Testpinnen. Før testpinnen 2–3 cm inn i nesen. Roterer rundt 4 ganger i hvert nesebor.
Reagensrøret. Rør testpinnen rundt minst 10 ganger i væsken. Klem på svampen på testpinnen før du tar ut pinnen. Sett korken på reagensrøret med spissen opp.
Testbrikken. Drypp 4 dråper i sirkelen. Ikke rør eller beveg testbrikken.
Resultatet. Du kan lese av resultatet etter 15 minutter (maks 30 minutter).

Hva gjør jeg hvis testen er positiv?

1. Isoler barnet, hold minst 2 meter avstand til andre. Bruk munnbind. Informer læreren om at barnet ikke kan komme på skolen.
  2. Ta en PCR-test (fremre neste-test). Det gjør du ved å enten
     - bestille time for test på nett
     - bruke drop-in ved et av de kommunale testsentrene i Oslo
     - ringe koronatelefonen på 21 80 21 82  (du om bor utenfor Oslo, ringer koronatelefonen der du bor)
  3. Hvis PCR-testen er positiv, tar smitteteamet kontakt med dere.
  4. Dere må selv fortelle de dere bor med, og andre nære venner og familie om at barnet er smittet og at de må gå i smittekarantene. De som har hatt covid-19 de siste 12 månedene, eller er fullvaksinerte trenger ikke å gå i smittekarantene. Delvaksinerte (de som har tatt én dose) trenger heller ikke å gå i smittekarantene hvis de tester seg. Les mer om unntakene på Helsenorge.

Hva gjør jeg hvis testen er negativ?

• Hvis testen er negativ, har eleven ikke fått påvist korona. Da kan eleven gå på skolen som vanlig.
  • Fortsett å følge gjeldende smittevernregler og test barnet to ganger i uka.
  • Husk at dere må ta en test på teststasjon om barnet får symptomer på korona.

Bistand fra testteam på skolene

Osloskolens testteam har satt av en fast tid hver uke for hver barneskole. I denne tiden er de på skolen for foresatte som har behov for informasjon, og vise hvordan testen skal gjennomføres. Testteamet vil være på Smestad skole mandag 27.09 kl 13.00-16.00 og mandag 11.10 kl 13.00-16.00, begge dager i biblioteket.

Taushetsplikt og samtykke

Det er frivillig å ta testen, og dere som foresatte bestemmer om deres barn skal testes eller ikke. Skolen har taushetsplikt og vil være nøye med å ivareta personvernet til den enkelte elev.

Hvis eleven tester positivt, må du informere læreren til eleven om at han eller hun ikke kan komme på skolen. Du må også sørge for at eleven tar en PCR-test ved et teststed. Utover dette trenger ikke noen på skolen å vite om at eleven testet positivt.