Skolehagen

klassekilt på åkeren

I tillegg til poteter, finner vi parseller med grønnsaker og blomster. Mange av våre elever finner stor glede i å være i skolehagen. Særlig har SMAKS lagt mye tid og ressurser ned i å lage en levende og frodig skolehage. Også i skoletiden kan hagen benyttes, og særlig 4.-6. trinn er aktuelle i forbindelse med faget Mat og Helse. Klassene kan så frø inne, og disse blir senere plantet ut i skolehagen. Alle venter på at de kan høste kålrot, grønnkål, purre, squash, gulrot, gresskar, nepe, solsikke, linblomster, løk og poteter.

Skolehagen vår byr på enda mer enn parseller vi dyrker på. På et eget område finner vi blant annet en liten paviljong. Denne er oppgradert med flere benker og grillplass. Huset i skolehagen har aktivitetsskolen rehabilitert. Det har blitt et flott sted å være!

Skolehagen har også et eget aktivitetssområde, med parcouranlegg, ballbinge, og fra høsten 2022 en egen volleyballbane.

Ved SMAKS sin overgang til kommunal drift i 2022 markerte avdelingsleder Benedicte Lütken overgangen ved å kalle opp drivhuset til "Lilles hus" og selve hagen til "Arnes hage". Dette var en aldri så liten hyllest til SMAKS sin første leder Lille Nielsen Berg og skolehagenestor Arne Rygg, begge pensjonister i dag.