Hovedseksjon

Trives på Smestad

Jente som står foran tavle hvor det er skrevet masse spørsmålstegn

Elevene på småskolen (1-4) stortrives på Smestad skole! I hvert fall om vi kan stole på Trivselsundersøkelsen for 1.-4. trinn som ble gjennomført i november. Elevene våre sier at de har gode venner, noen å leke med, de har en variert skoledag, og opplever at de har høy grad av støtte fra voksne på skolen. Elevene er litt mer usikre på om de har reell medvirkning og innflytelse, noe som kanskje ikke er så veldig rart og også vanskelige spørsmål. 

Elevene på mellomtrinnet trives også på Smestad skole, og hovedfunnene fra Elevundersøkelsen for 5.-7. trinn er som følger: Faglig er elevenes følelse av mestring høy, de føler seg godt støttet og ivaretatt av lærere og andre voksne på skolen, og de aller fleste trives i klasse, i friminutt og på skolen generelt. Vi ser en liten motivasjonsnedgang på 5-7 som vi ønsker å se nærmere på: hvorfor skjer dette, hvorfor nå, og er det bare tilfeldig variasjon? Elevene oppfatter også at de har noe mindre medvirkning enn tidligere målinger har vist, og ikke alle er like fornøyd med arbeidsroen i klasserommet. Tallene har vært lagt fram og drøftet i personalet, i driftsstyret og i elevrådet. Og elevrådet skal videre informere de andre elevene om de viktigste funnene.

Nedenfor ligger presentasjon som ble laget for skolens driftsstyre i januar. Mer info om Elevundersøkelsen ligger offentlig tilgjengelig på udir.no.

Kort presentasjon om hovedfunn