Gode standarder i timen
Mål: Jeg bidrar til et godt læringsmiljø i klassen og behandler alle med respekt
Det betyr at:
- Jeg kommer presis til timen slik at vi kommer raskt i gang
- Jeg sitter stille på plassen min og følger med når den som har ordet snakker
- Jeg tilpasser arbeidslyden min etter hvilken aktivitet vi holder på med (individuelt arbeid, lp, gruppe)
- Jeg er en god læringspartner som både lytter og hjelper
- Jeg lytter når andre snakker og godtar om de har en annen mening enn meg
- Jeg jobber konsentrert og effektivt med arbeidsoppgavene
Gode standarder i friminuttene
Mål: Jeg er en god skolevenn og bidrar til at alle trives i friminuttene
Det betyr at:
- Jeg inviterer andre med i leken
- Jeg snakker hyggelig til andre og har et vennlig kroppsspråk
- Jeg respekterer «stoppregelen»
- Jeg lytter når andre snakker og godtar om de har en annen mening enn meg
- Jeg gjør mitt beste for å løse opp i problemer og sier ifra til en voksen hvis vi trenger hjelp
Gode standarder i gangene
Mål: Jeg bidrar til å holde ro og orden i gangene
Det betyr at:
- Jeg går og snakker rolig i gangen
- Jeg holder det ryddig: henger opp klærne mine, setter skoene pent og rydder plassen min på slutten av dagen
- Jeg har mobiltelefonen avskrudd og i sekken gjennom hele skoledagen (fra skoleklokken ringer inn til jeg går hjem)
- Jeg går fort ut og er ute i friminuttet
Gode standarder for skolebygning og utstyr
Mål: Jeg bidrar til å ta godt vare på skolen og utstyret
Det betyr at:
- Jeg kildesorterer papir og restavfall
- Jeg tar vare på og har bokbind på alle bøker
- Jeg tar godt vare på pc’en og setter den til lading etter bruk
- Jeg rydder etter meg når jeg har vært på do