Hovedseksjon

Gode standarder i timen

Gode standarder i timen

Mål: Jeg bidrar til et godt læringsmiljø i klassen og behandler alle med respekt 

Det betyr at:

  • Jeg kommer presis til timen slik at vi kommer raskt i gang
  • Jeg sitter stille på plassen min og følger med når den som har ordet snakker
  • Jeg tilpasser arbeidslyden min etter hvilken aktivitet vi holder på med (individuelt arbeid, lp, gruppe)
  • Jeg er en god læringspartner som både lytter og hjelper
  • Jeg lytter når andre snakker og godtar om de har en annen mening enn meg
  • Jeg jobber konsentrert og effektivt med arbeidsoppgavene


Gode standarder i friminuttene

Mål: Jeg er en god skolevenn og bidrar til at alle trives i friminuttene

Det betyr at:

  • Jeg inviterer andre med i leken
  • Jeg snakker hyggelig til andre og har et vennlig kroppsspråk
  • Jeg respekterer «stoppregelen»
  • Jeg lytter når andre snakker og godtar om de har en annen mening enn meg
  • Jeg gjør mitt beste for å løse opp i problemer og sier ifra til en voksen hvis vi trenger hjelp


Gode standarder i gangene

Mål: Jeg bidrar til å holde ro og orden i gangene

Det betyr at:

  • Jeg går og snakker rolig i gangen
  • Jeg holder det ryddig: henger opp klærne mine, setter skoene pent og rydder plassen min på slutten av dagen
  • Jeg har mobiltelefonen avskrudd og i sekken gjennom hele skoledagen (fra skoleklokken ringer inn til jeg går hjem)
  • Jeg går fort ut og er ute i friminuttet


Gode standarder for skolebygning og utstyr

Mål: Jeg bidrar til å ta godt vare på skolen og utstyret

Det betyr at:

  • Jeg kildesorterer papir og restavfall
  • Jeg tar vare på og har bokbind på alle bøker
  • Jeg tar godt vare på pc’en og setter den til lading etter bruk
  • Jeg rydder etter meg når jeg har vært på do